GRAFIKA

Karta graficzna

Autorem artykułu jest Bosman

Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza
. Podzespół ten jest też nazywany terminem karta VGA. Określenie to jest poprawne, choć nieco anachroniczne. Aktualnie częściej stosowanym terminem jest GPU.
Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza. Podzespół ten jest też nazywany terminem karta VGA. Określenie to jest poprawne, choć nieco anachroniczne. Aktualnie częściej stosowanym terminem jest GPU. Pierwsze karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego ze zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków – tryb tekstowy. Kolejna generacja kart graficznych potrafiła już wyświetlać w odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele) – tryb graficzny. Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających i przyśpieszających pracę programów. Możliwe jest narysowanie odcinka, trójkąta, wieloboku, wypełnienie ich zadanym kolorem lub wzorem, tzw. akceleracja 2D. Większość kart na rynku posiada również wbudowane funkcje ułatwiające tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej, tzw. akceleracja 3D. Niektóre posiadają zaawansowane algorytmy potrafiące na przykład wybrać tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni. Wyróżniamy dwa typy GPU: Przystosowane do pracy jako oddzielne karty graficzne:
AMD Radeon Graphics
nVidia GeForce
Zintegrowane z mostkiem północnym:
Intel
AMD
SiS
VIA Technologies
W komputerach PC karty graficzne są najczęściej niezintegrowane z płytą główną (jest możliwa ich wymiana). Wadą kart zintegrowanych jest niemożność ich wymiany oraz znacznie słabsze wyniki w porównaniu z kartami niezintegrowanymi (spowodowane jest to m.in. koniecznością umieszczenia karty zintegrowanej na płycie głównej, a nie jako kartę rozszerzeń, a co za tym idzie - znaczne jej zmniejszenie). Wraz z pojawieniem się kart Voodoo firmy 3dfx, które znacznie przyspieszały wyświetlanie grafiki trójwymiarowej, pojawił się termin akcelerator graficzny. Karty te wymagały bowiem obecności w komputerze zwykłej karty graficznej. Pozostali producenci zdecydowali się na integrację akceleratorów grafiki trójwymiarowej z samymi kartami graficznymi, podobnie jak to miało miejsce z akceleratorami grafiki dwuwymiarowej. Później także firma 3dfx zdecydowała się zintegrować swoje akceleratory z kartami graficznymi. Najważniejsze funkcje współczesnych akceleratorów graficznych to:
Filtrowanie anizotropowe
Mapowanie wypukłości
Efekty cząsteczkowe
Full Scene Anti-Aliasing
HDR
Pixel Shader
Vertex Shader
Transform & Lighting
Poza tym karty graficzne oferują inne sprzętowe efekty, jak mgła, przezroczystość (dodatkowy kanał Alpha). Zasoby kart graficznych mogą być udostępniane innym stacjom roboczym sieci komputerowych. W obecnych topologiach sieciowych istnieje możliwość przesyłania obrazów na monitory innych stacji roboczych. Większość kart graficznych (i wszystkie współczesne) składają się z następujących elementów: Procesor graficzny (GPU) – odpowiedzialny za generowanie obrazu w pamięci obrazu Pamięć obrazu – VideoRAM, bufor ramki (ang. framebuffer) – przechowuje cyfrowe dane o obrazie Pamięć ROM – pamięć przechowująca dane (np. dane generatora znaków) lub firmware karty graficznej, obecnie realizowana jako pamięć flash EEPROM DAC (ang. Digital-to-Analog Converter) przetwornik cyfrowo-analogowy – odpowiedzialny za przekształcenie cyfrowych danych z pamięci obrazu na sygnał sterujący dla monitora analogowego; w przypadku kart wyłącznie z wyjściem cyfrowym DAC nie ma zastosowania. Interfejs do systemu komputerowego – umożliwia wymianę danych i sterowanie kartą graficzną – zazwyczaj PCI, AGP, PCI-Express Interfejs na slocie karty graficznej – zazwyczaj P&D, DFP, VGA, DVI, HDMI, DisplayPort Wiele z kart graficznych posiada także: Framegrabber – układ zamieniający zewnętrzny, analogowy sygnał wideo na postać cyfrową (tylko w kartach posiadających przechwytywanie obrazu) Procesor wideo – układ wspomagający dekodowanie i przetwarzanie strumieniowych danych wideo; w najnowszych konstrukcjach zintegrowany z procesorem graficznym.
Większość kart graficznych do poprawnego działania potrzebuje układu chłodzenia. Najwięcej ciepła wytwarza GPU dlatego montuje się na nie same radiatory (chłodzenie pasywne) bądź z wiatrakiem lub turbiną (chłodzenie aktywne) która używana jest w chłodzeniach referencyjnych. Jej plusem jest to, że ogrzane powietrze jest wypuszczane po za obudowę komputera ponieważ radiator jest zabudowany plastikową obudową. Jest wydajna przy wyższych obrotach co wiąże się z dużym hałasem. Firma NVIDIA na procesor graficzny nakłada IHS czyli aluminiową osłonę mającą na celu lepsze rozpraszanie ciepła oraz chronić procesor przed uszkodzeniami. Następnym elementem wydzielającym ciepło są pamięć RAM karty graficznej. Często chłodzi je ten sam radiator co GPU. W starszych modelach kart pamięci nie posiadają dodatkowego chłodzenia. Na nowszych kartach posiadających dodatkowe złącza PCIe 6 pin lub 8 montowane są radiatory na sekcje zasilania. Jest ona chłodzona pasywnie. W radiatorach coraz częściej dodatkowo są montowane Heat pipe dla poprawienia wydajności układu chłodzenia. Nowsze karty graficzne NVIDII wydzielają więcej ciepła niż karty firmy AMD. Na referencyjnym chłodzeniu temperatura GPU waha się od około 40 - 100 stopni. Możliwa jest wymiana radiatora standardowego na chłodzenie wodne bądź inny, większy, bardziej wydajny radiator co podniesie karcie podatność na overclocking.
---
http://technoswiat.blogspot.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
sklep@socomp.pl
www.socomp.pl/karty-graficzne 



******************************************************************

Jak działają karty graficzne?

Autorem artykułu jest Roman Michalski


Wraz z wynalezieniem komputerów nieodłącznym elementem były towarzyszące temu gry komputerowe. Już na pierwszych komputerach można było zagrać w karty, zaopiekować się własną farmą albo postrzelać do obcych. Wraz z rozwojem komputerów...
Wraz z wynalezieniem komputerów nieodłącznym elementem były towarzyszące temu gry komputerowe. Już na pierwszych komputerach można było zagrać w karty, zaopiekować się własną farmą albo postrzelać do obcych. Wraz z rozwojem komputerów, szybkości ich pracy i wydajności ulepszały się także gry dostępne na rynku. Obecnie komputery są już tak zaawansowane, że gry wyświetlane na monitorze są tak idealne, że mogą wręcz zlewać się z rzeczywistością. Zasługa w tym znakomitych grafików komputerowych i rysowników, ale także sprzętu, jaki mamy w domu, a dokładniej pod puszką naszego PC czy klapą laptopa. Aby udoskonalić grafikę nie wystarczy mieć dobrej jakości monitora, ale także zainstalowaną porządną kartę graficzną.
Kartą graficzną nazywamy kartę rozszerzeń naszego komputera, która odpowiedzialna jest za renderowanie grafiki komputerowej, a także tłumaczenie jej na sygnał, jaki zrozumie nasz monitor czy też telewizor. Standardowo jest ona nazywana VGA. Początkowo karty te były w stanie przetłumaczyć na język wyświetlacza jedynie litery alfabetu łacińskiego! Tryb ten nazwany został trybem tekstowym. W następnej generacji karty zdolne były do przedstawiania kolorowych punkcików na ekranie monitora, czyli tak zwanych pikseli (później, w wyższej rozdzielczości, to z nich zostanie stworzony obraz), tryb ten nosi nazwę trybu graficznego. Nowocześniejsze procesory graficzne umożliwiały rysowanie linii, prostych figur geometrycznych, wyświetlanych w trybie 2D, czyli tak zwana akceleracja 2D. Obecnie większość nowoczesnych kart jest wyposażona w funkcje rysunku 3D, czyli tworzenia przestrzeni trójwymiarowej, czyli tak zwana akceleracja 3D. Bardziej zaawansowany technicznie sprzęt jest wyposażony w odpowiednie algorytmy, które umożliwiają wybranie jedynie widocznych elementów przestrzeni trójwymiarowej na ekranie monitora.

Głównym podziałem kart graficznych jest ich podział na te działające jako oddzielne podjednostki komputera oraz te współdziałające i zintegrowane płytą główną. Najważniejszymi funkcjami, jakich dostarcza nam nowoczesny sprzęt graficzny, z którymi warto się zapoznać przed jego zakupem, to między innymi: filtrowanie anizotropowe (w skrócie poprawia jakość przestrzeni trójwymiarowej, zwłaszcza tej obserwowanej pod dużym kątem nachylenia), efekty cząsteczkowe (odpowiedzialne za symulację złożonych zjawisk, jak na przykład: opady śniegu), mapowanie wypukłości (teksturowanie przedmiotów w 3D), Full Scene Anti-Aliasing (poprawa jakości obrazu w dużej rozdzielczości), HDR rendering (dopasowywanie oświetlenia scenerii grafiki 3D do rzeczywistego), Vertex Shader (wspomaga teksturowanie oraz oświetlenia grafiki 3D), PhysX (przyspiesza sprzętowe obliczenia używane w grafice komputerowej dla gier o wysokich wymaganiach technicznych). Na rynku sprzedaży hurtowej kart graficznych znajdziemy bardzo dużo różnych modeli, pochodzących od różnych producentów. Przy kupnie pamiętajmy, że sprzęt którego używamy w jednym PC musi współgrać ze sobą czyli być kompatybilny, dlatego udając się do sklepu warto zabrać ze sobą dane innych podjednostek naszego komputera.
---
Karty graficzne - sprzedaż hurtowa online

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
-----------------------------------------------
sklep@socomp.pl
www.socomp.pl/karty-graficzne 



******************************************************************



Projekty graficzne – jaki komputer dla grafika?

Tworzenie grafiki wymaga wyjątkowego sprzętu. Ważnym aspektem jest dobre odwzorowanie kolorów, dobra pamięć no i oczywiście niezawodna karta graficzna. Poniżej zaprezentowano top 3 komputery po to aby tworzyć projekty graficzne na niezawodnym sprzęcie.
Dell Studio XPS Desktop
Dell Studio XPS Desktop wyposażony jest w procesor Intel Core i5 i i7. Jeśli planujesz internsywnej pracy przy edycji wideo lub 3D, można sobie dołożyć do 16 GB dwukanałowej pamięci SDRAM DDR3. Ale jest 3GB pamięci bazowej pozwoli Ci na edycję zdjęć, tworzenie wektorowych lub rastrowych projektów czy projektowanie logotypów z wielką łatwością. Wysokiej rozdzielczości karta graficzna ATI tworzy jasne, precyzyjne i bezbłędne grafiki – tylko to czego projektant graficzny potrzebuje.
Laptop Toshiba Qosmio
Toshiba Qosmio stanowi przystępne cenowo rozwiązanie dla potrzeb projektowania graficznego. Jest zasilany przez jeden z proceorów Intel Core i7 lub i5 co ułatwia tworzenie grafiki bez skazy. Posiada wysokiej klasy kartę graficzną NVDIA GeForce, która zapewnia, że wyraźnie widać każdy piksel i ramkę które można edytować. Posiada 6 GB pamięci DDR3 1066 MHz i 1GB GDDR5 wydzielonej pamięci graficznej idealnej aby tworzyć jakościowe projekty graficzne.
HP Pavilion Elite Desktop
HP Pavilion Elite Desktop jest niedrogim komputerem. Jest zasilany zarówno przez AMD Athlon lyb procesor Intel Core który waha się od 650 X4 Quad-core (Athlon) do i7-980X w sześciu podstawowych edycjach Extrem Edition (Intel). Wsystkie komputery HP Pavilion Elite Desktop sprzedawane są z 64 bitową wersją Windows 7 – czyli najnowsza technlogia. Zakresy pamięci to 4GB do 9GB co gwarantuje sprawne i bezproblemowe uruchomienie z grafiką High-End, której używasz.
Tak wygląda zestawienie najlpszego sprzętu na dzień dzisiejszy. A Ty co wybierzesz?
Tekst pochodzi ze strony Shout.pl - Artykuły do przedruku

----------------------------------------------------------
sklep@socomp.pl
www.socomp.pl/karty-graficzne